SSD در مقابل HDD کدام یک برای شما بهتر است؟

تفاوت بین SSD و HDD چیست؟ درایوهای حالت جامد و هارد دیسک در مشخصات فیزیکی آنها مشابه هستند ، اما داده ها را بسیار متفاوت ذخیره می کنند. مزایا و معایب آن برای هر نوع درایو وجود دارد و تصمیم گیری در مورد نوع مناسب برای شما به نحوه استفاده از رایانه شما می رسد. راهنمای ما به شما نشان می دهد که هر نوع درایو ذخیره سازی چگونه کار می کند و معنای آن برای شما چیست.

HDD

فناوری موجود در درایوهای دیسک سخت به خوبی شناخته شده و آزمایش شده است. درایوهای دیسک سخت بیش از 50 سال است که به طور پیوسته باعث افزایش ظرفیت ذخیره سازی آنها و کاهش اندازه بدنی آنها می شود. هارددیسک ها برای خواندن و نوشتن داده ها به دیسک های نخ ریسی یا پلاتر متکی هستند.

هارد دیسک ها چقدر کار می کنند

درایوهای دیسک سخت از یک یا چند پلاتر حساس به مغناطیسی ، یک بازوی محرک با سر خوانده شده / نوشتن روی آن برای هر پلات و یک موتور برای چرخش پلاترها و حرکت بازوها تشکیل شده است. همچنین یک کنترلر و سیستم عامل I / O وجود دارد که به سخت افزار می گوید چه کاری انجام دهید و با بقیه سیستم ارتباط برقرار کنید.

هر بشقاب در دایره های متحدالمرکز موسوم به آهنگ قرار می گیرد. آهنگ ها به واحدهای منطقی به نام بخش ها تقسیم می شوند. هر یک از آهنگ ها و بخش ها به یک آدرس منحصر به فرد منجر می شوند که می تواند برای سازماندهی و یافتن داده ها استفاده شود. داده ها به نزدیکترین منطقه در دسترس نوشته شده است. یک الگوریتم وجود دارد که داده ها را قبل از نوشتن پردازش می کند ، به شرکت اجازه می دهد تا خطاها را تشخیص داده و تصحیح کند.

پلاترها با سرعت از پیش تعیین شده می چرخند (4200 دور در دقیقه به 7200 دور در دقیقه برای رایانه های مصرفی). این سرعتها با نرخ خواندن و نوشتن ارتباط دارد. هرچه سرعت از پیش تعیین شده بالاتر باشد ، هارد دیسک سریعتر قادر به خواندن و نوشتن داده خواهد بود.

خواندن و نوشتن

هر بار که از رایانه خود بخواهید داده ها را بازیابی یا به روزرسانی کند ، کنترلر I / O به بازوی محرک در آن مکان می گوید و سر خواندن / نوشتن اطلاعات با خواندن حضور یا عدم وجود شارژ در هر آدرس ، داده ها را جمع می کند. اگر درخواست به روزرسانی داده ها بود ، سر خواندن / نوشتن شارژ را در مسیر و بخش آسیب دیده تغییر می دهد.

زمان لازم برای چرخش پلاتور و بازوی محرک برای یافتن مسیر درست و بخش به عنوان زمان تاخیر شناخته می شود.

اشکالاتی که در مورد هارددیسک های HDD وجود دارد ، نتیجه بخش های مکانیکی است که برای خواندن و نوشتن داده ها استفاده می شود ، زیرا یافتن و بازیابی اطلاعات فیزیکی زمان بیشتری را نسبت به پیدا کردن و بازیابی الکترونیکی داده ها می گیرد. در صورت برخورد تقریباً قطره یا پایین آمدن قطعات مکانیکی می توانند از جست و خیز خود برآیند و یا از بین بروند. این نگرانی در لپ تاپ ها وجود دارد ، اما به همان اندازه در دسک تاپ نیست. HDD ها نیز سنگین تر هستند و از انرژی بیشتری نسبت به SSD های قابل مقایسه استفاده می کنند.

فواید

مزایای استفاده از درایوهای دیسک سخت این است که آنها یک فناوری اثبات شده هستند و غالباً در مقایسه با درایوهای حالت جامد برای همان میزان ذخیره ، ارزان تر هستند. در حال حاضر ، HDD ها نیز دارای فضای ذخیره سازی بیشتری نسبت به SSD هستند.

SSD (درایو حالت جامد)

درایوهای حالت جامد از حافظه های فلش برای ارائه عملکرد و دوام برتر استفاده می کنند. از آنجا که بسیاری از قسمت های کوچک و متحرک در داخل هارد دیسک شما وجود دارد - سر مغناطیسی ، دوک نخ ریسی و چرخان ریسندگی - کار کردن با آن اشتباه است و می توانید داده های مهم خود را از دست دهید. بدون قطعات متحرک ، SSD ها دوام بیشتری دارند ، خنک تر عمل می کنند و از انرژی کمتری استفاده می کنند ..

درایو حالت جامد بحرانی و مادربرد

چگونه NAND کار می کند

SSD ها را می توان به عنوان درایوهای USB بزرگ تصور کرد. آنها از همان فناوری پایه استفاده می کنند. NAND ، فناوری موجود در درایوهای حالت جامد ، نوعی حافظه فلش است. در پایین ترین سطح ، ترانزیستورهای دروازه شناور شارژ (یا عدم شارژ) برای ذخیره داده ها را ضبط می کنند. دروازه ها در یک الگوی شبکه قرار می گیرند ، که بیشتر به یک بلوک سازماندهی می شود. اندازه بلوک می تواند متفاوت باشد ، اما به هر ردیفی که شبکه را تشکیل می دهد یک صفحه گفته می شود.

یک کنترلر SSD که عملکردهای مختلفی را انجام می دهد ، از جمله پیگیری محل قرارگیری داده ها.

به روزرسانی داده ها برای SSD ها پیچیده تر است. هنگامی که هر بخشی از آن به روز می شود ، همه داده های موجود در یک بلوک باید تازه شوند. داده های موجود در بلوک قدیمی در یک بلوک مختلف کپی می شوند ، این بلاک پاک می شود و با تغییر در یک بلاک جدید ، داده ها بازنویسی می شوند.

هربار که از رایانه خود بخواهید داده ها را بازیابی یا به روز کند ، کنترلر SSD آدرس داده های درخواستی را جستجو کرده و وضعیت شارژ را می خواند.

هنگامی که درایو بیکار است ، فرایندی به نام جمع آوری زباله از بین می رود و اطمینان حاصل می کند که اطلاعات موجود در بلوک قدیمی پاک شده و این بلوک مجانی برای نوشتن مجدد است.

فرآیند دیگری به نام TRIM وجود دارد که به SSD اطلاع می دهد که هنگام پاک کردن بلوک می تواند از نوشتن اطلاعات خاص صرفنظر کند. از آنجا که تعداد محدودی در هر بار بازنویسی تعداد محدودی وجود دارد ، این یک فرایند مهم است که مانع از سایش زودرس در درایو ذخیره سازی می شود.

برای جلوگیری بیشتر از سایش در درایو ، الگوریتمی وجود دارد که مطمئن شوید هر بلوک موجود در درایو مقدار مساوی از فرایندهای خواندن و نوشتن را بدست می آورد. این فرایند را سطح بندی سایش می گویند و در هنگام کار درایو بطور خودکار اتفاق می افتد.

از آنجا که فرایند خواندن / نوشتن به حرکت داده ها نیاز دارد ، SSD ها معمولاً با ذخیره بیش از حد پیش بینی می شوند. همیشه مقدار مشخصی از درایو وجود دارد که به سیستم عامل گزارش نمی شود و در دسترس کاربر نیست. این امر به اتاق اجازه می دهد تا وسایل را بدون جابجایی در ظرفیت کلی فضای ذخیره و حذف کنید.

SSD ها از فن آوری های جدیدتری هستند و به همین ترتیب از هارددیسک ها گران تر هستند. اگرچه آنها در حال پیشرفت هستند ، اما یافتن درایوهای حالت جامد با ظرفیت بزرگ سخت تر می شود. HDD ها می توانند به اندازه 2.5 برابر بزرگتر باشند.

درایوهای حالت جامد بارهای سریع تری را برای بازی ها ، برنامه ها و فیلم ها ارائه می دهند. به دلیل فناوری استفاده شده ، SSD ها سبک تر بوده و قادر به تحمل حرکت و افتادگی هستند. علاوه بر این ، درایوهای حالت جامد از انرژی کمتری استفاده می کنند و به کامپیوترها امکان خنک سازی را می دهند.

تفاوت دیسک های سخت و درایوهای حالت جامد در فناوری مورد استفاده برای ذخیره و بازیابی اطلاعات است. جدول زیر برخی از تفاوت ها را نشان می دهد.

هارددیسک ارزان تر است و می توانید فضای بیشتری برای ذخیره سازی داشته باشید. اما SSD ها سریعتر ، سبک تر ، بادوام تر هستند و از انرژی کمتری استفاده می کنند. نیازهای شما دیکته می کند که کدام درایو ذخیره سازی بهترین کار را برای شما خواهد کرد.

در مورد مزایای درایوهای حالت جامد اطلاعات کسب کنید.

                هزینه       سرعت     دوام          بالاترین ظرفیت       بهره وری انرژی

HDD       ارزان تر  آرام تر     با دوام کمتری          10 ترابایت              از انرژی بیشتری استفاده کنید

SSD        گرانتر است             سریعتر    با دوام تر 4 ترابایت از انرژی کمتری استفاده کنید